Bæredygtig madplan: Aftensmad med råvarer i sæson

Bæredygtig madplan: Aftensmad med råvarer i sæson

Efterår er min yndlingsårstid madmæssigt, fordi der er så mange gode råvarer i sæson. Denne søndag sætter vi fokus på klimavenlig mad med en mere bæredygtig madplan. Der er fokus på aftensmad med råvarer i sæson, mindre kød, altså flere vegetariske dage og en restedag til sidst, så du kan stoppe madspild. I september er det blandt andet hokkaido græskar, æbler, jordskokker, kål, vandmelon, rødbeder, blomkål, spinat, persille og laks der er i sæson, og alle disse indgår i ugens madplan. Du kunne sagtens lave en endnu mere bæredygtig madplan, men det er et skridt på vejen.

Der er som altid mad til 3-4 personer mandag til søndag. 3 dage med kød/fisk, 3 dage med vegetarisk mad og 1 dag med rester. Indkøbslisten er tilpasset, så opskrifter, der skal ganges op, også passer. Jeg har også sneget et bud på en sød sag med nedenunder – den indgår dog ikke i indkøbslisten men er mere som inspiration til temaet . Du kan bruge madplanen som inspiration eller følge den fuldt ud. God fornøjelse!

Har du nogle bud på temaer eller ønsker til fremtidige madplaner? Så skriv endelig en kommentar nedenunder 😀    

Læs også: Tidligere madplaner – Vegetarisk eller version 2.0 / Mad på under 30 minutter eller version 2.0/ SU-venlig mad eller version 2.0/ Varmende vintermad / Imponerende hverdagsmad / Mættende salater / Hverdagsmad på 20 minutter / Sommermad eller version 2.0Nem hverdagsmad / Varmende efterårsmad eller version 2.0 / Eksotisk og krydret hverdagsmad / Nem hverdagsmad #2 / Efterårsmad / Spis mere fisk / Sund og nem hverdagsmad  / Varmende og krydret aftensmad / Hverdagsmad med ekstra grønt / Nem, frisk og sommerlig / Aftensmad til børnefamilier / Nem og sund aftensmad

Bæredygtig madplan: Aftensmad med råvarer i sæson

  • Mandag:
    Har du nogensinde lavet vegetariske bøffer af rødbede? Det får du muligheden for i dag, hvor ugen starter med rødbedebøffer med feta serveret med et af mine yndlingstilbehør karryristede blomkål og kikærter.
  • Tirsdag:
    Du går aldrig galt i byen med en god karryret, og jeg er vild med denne kokos peanutbutter karry med græskar og kikærter. Her vil du ikke savne kødet.
  • Onsdag:
    Alle kan lide lasagne, men det er altid rart at få lidt afveksling. Du kan fx prøve en mexicansk lasagne med kål og chorizo. Chorizoen fungerer mere som krydderi og smag end som kød i denne lasagne, hvilket er endnu et godt tip til at nedsætte dit kødforbrug.
  • Torsdag:
    Edamamebønner er virkelig undervurderede – også som andet end snack. Jeg foreslår, at du bruger dem i en bygotto med edamamebønner og parmesan.
  • Fredag:
    I dag står menuen på bagt laks med topping af krydderurter og pistacienødder. Laks er måske ikke den mest bæredygtige fisk, men du kan sagtens bruge lige præcis den fisk, du bedst kan lide eller har plads i budgettet til. Og så er det super sundt. Server den med en sommerlig og saftig vandmelonsalat med halloumi ost og mynte.
  • Lørdag:
    En måde at få kødet i frikadeller til at række lidt længere er at tilføje grøntsager. I dag står menuen på saftige kyllingefrikadeller med rødbede og hytteost. Server med en græsk kartoffelsalat med oliven.
  • Søndag:
    Ugens sidste dag er som altid tid til rester. Ryd ud i køleskabet og lav fx tærte, pizza eller en god pastaret af resterne.

Ugens søde sag:
Kanelsnegle med æble og marcipan

Bæredygtig madplan: Aftensmad med råvarer i sæson 2
Del med nogen du holder af
Del på facebook
Del på pinterest
Del på email
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
View all comments