
En af de retter jeg vender tilbage til igen og igen er altså tærte. Og især denne laksetærte med spinat og asparges. Det gode ved tærter er, at de kan varieres i så mange forskellige slags. De kan være med kød, kylling, fisk, ost, grønsager osv. Det er en form for hygge-mad for mig. Sådan en god tærte med sprød bund og lækkert fyld… Der er ikke særlig meget, der slår det. Jeg har før lavet min bund på smør, men nu har jeg fundet en sundere, grovere og et (efter min mening) bedre alternativ.
Opskrift på den bedste laksetærte
Denne laksetærte med spinat og asparges lavede jeg i sidste uge. Den har en sprød bund og så er den fyldt med spinat, lækker laks og asparges. Som ‘æggemasse’ har jeg blandet æg og hytteost. Hytteost var et eksperiment, og det vil jeg helt klart bruge fremover. Det gør tærten saftig og meget bedre. Skyr i bunden var også et eksperiment, og det fungerede også super godt. På toppen har jeg revet citronskal, som giver et rigtig godt pift.
Det er ikke sidste gang, jeg laver denne tærte! Den er nem, lækker og så er den super god til aftensmad med en salat til eller med i madpakken, kold, næste dag.
Er du vild med denne laksetærte, så bør du også prøve min filodejstærte med laks eller min laksetærte med feta og spinat.




Laver du en af mine opskrifter, må du endelig tagge mig på Instagram med @annabartels eller #annamad. Jeg vil elske at følge med!

Laksetærte med spinat og asparges
Ingredienser
- 1 stk tærtedej
- 300 g laks (gerne friske laksefileter)
- 350 g spinat (frossen og optøet)
- 8 asparges
- 3 æg
- 1½ dl hytteost
- 1 øko citron (skallen)
- salt og peber
Fremgangsmåde
- Start med at forberede tærtedejen ved hjælp af link i ingrediensliste. Imens den forbager i ovnen, kan du forberede fyldet.
- Pres al væske ud af den optøede spinat.
- Skær skindet af laksen og skær laksen i store tern.
- Knæk de dårlige ender af asparges og skær dem i mundrette bidder.
- Pisk æg med 2 spsk vand, salt og peber i en skål og vend derefter hytteost i.
- Fordel spinat på den forbagte tærtebund. Kom derefter laksen udover og så asparges.
- Hæld ægge/hytteostemassen udover fyldet i tærtebunden og riv fintrevet citronskal på toppen.
- Bag tærten i ovnen i 25-30 minutter ved de 200 grader.









Det ser godt nok lækker ud! Den må jeg prøve en dag.
Rigtig skøn blog du har, med en masse lækre opskrifter 🙂
Hvor er du sød! Mange tak Katrine 🙂 Det var super lækkert! Skal snart lave den igen…
Vil lave den til frokostgæster 🙂 Kan den laves dagen før og lunes eller endnu bedre fryses ?
Jane
Du kan sagtens lave den dagen før og så lune den ved lave grader. Jeg tror også sagtens, at den kan fryses, men jeg ville nok lave den dagen før, hvis jeg var dig. God fornøjelse, lad mig vide hvordan det går? 🙂
Hej:-)
Hvor stor skal formen være?
Tak, vi ville rigtig gerne lave vores tærtebund med et fedtfattigt alternativ, men kunne ikke rigtig finde noget, og det vi fifede os frem til blev helt plastic hårdt og øv…!
Så vi vil helt sikkert prøve med din bund, da en af de absolutte favoritter herhjemme også er tærte!
TAK! 😀
Michelle 🙂
Jeg har brugt en ret normal størrelse form, ca 22-23 cm i diameter 🙂
Knus Anna
Hej Michelle! Det er jeg rigtig glad for at høre. Jeg elsker også denne sundere tærtebund, håber du kan lide den 😉
Knus Anna
Det ser rigtig lækker ud.. Hvor er opskriften oprindelig fra?
Hej Pernulle,
Mange tak, det er jeg glad for at høre! Jeg får meget inspiration fra andre blogge og nettet, men den er primært bare lavet ud fra hovedet 😉
Knus Anna
Hej Anna
Jeg faldt over din blog i forbindelse med, at jeg i sidste uge var på udkig efter en opskrift på en tærtebund uden alt for meget smør. Indtil nu er mine forsøg med tærte fejlet, men det gjorde det ikke den her gang. Så tusind tak for opskriften, nu vil jeg leve af tærte altid. Hele tiden! Ros til din blog, jeg skal helt sikkert prøve flere af dine opskrifter 🙂
Mange tak Matilde. Det er jeg glad for at høre 🙂
Jeg er også selv meget glad for den tærtedejsopskrift – og kunne nok også godt spise det meget tit.
Du er velkommen!
– Anna
Hej Anna :grinning:
Kan man lave denne tærte med frisk spinat i stedet for frossen, eller giver dette et helt andet resultat?
Glæder mig til at prøve kræfter med denne opskrift imorgen 🙂
– Anita
Hej Anita.
Ja det kan du ihvertfald – det gør jeg tit 🙂
Så skal du bare bruge cirka 250 g frisk spinat, dampe det i en gryde med en smule vand, til det falder sammen og så trykke al væden ud af.
Håber du kan lide den!
[…] er lånt fra denne blog da jeg ikke selv fik taget et – sjusk, jeg ved det…. […]
[…] Original opskrift kan findes her […]
Min var meget våd og har nu fået 50 min det en dobbelt potion da fadet er rat stort I forhold til det der sku i…
hvorfor bliver den våd
Hej Betina.
Det har jeg aldrig oplevet før, og mange af dem jeg har hørt fra, har heller ikke haft problemer med det.
Jeg er ret sikker på, at det er fordi, at du har lavet dobbeltportion – så skal den altså have noget længere tid i ovnen. Derudover kan der også være forskel på ovn osv. Jeg håber, at du fandt ud af det 🙂
Hej Anna.
Vil bare takke for den lækre opskrift. Jeg har med stort held lavet denne tærte adskillige gange, og den er super lækker. Keep up the good work!
Det er dejligt at høre Erik! Det er også en af mine favoritter, så jeg er glad for, at du kan lide den 🙂
Der kommer faktisk snart en opskrift på bloggen, der minder om denne – måske den også er noget for dig 😉
Hej! Den tærtebund vil vi helt sikkert prøve herhjemme! Kan man evt bruge creme frais i stedet for skyr, ved du det?
Hej Tina.
Det kan du sagtens! Håber I kan lide den 🙂
Hvilken ingredienser til en salat til denne tærte vil du foreslå?
Hej Susanne
Jeg ville lave en frisk salat. Fx lidt blandede salatblade, en frugt i sæson, lidt ristede kerner og så en simpel dressing af olivenolie, citronsaft, lidt honning og salt og peber.
Ellers kan du også finde en masse salatopskrifter her: https://anna-mad.dk/opskriftskategori/opskrifter-paa-salater/
Kh Anna