
Den her opskrift har været på min to-do liste i meget, meget lang tid. Alt for lang tid. En traditionel græsk spanakopita. Hvis du ikke har hørt om den før, skal du bestemt ikke være ked af det, men det er med at lytte efter nu, for den her vil du ikke gå glip af. Det er nemlig en super nem tærte lavet med filodej med fyld af spinat, feta og citronskal. Her efter anden test er den klar til jer og skal snart på bordet herhjemme igen.
Opskrift på spanakopita
Jeg havde ikke hørt om spanakopita, før jeg tilfældigt faldt over den på nettet. Udover det saftige og smagsfyldte fyld, så er genialiteten og stjernen: filodej. Det gør både tærten super nem at lave, og så giver det en tynd men super sprød indpakning af dej. Fyldet består som sagt af masser af spinat, cremet feta, parmesan, æg, citronskal, hvidløg og muskatnød. Den smager simpelthen så godt og er perfekt med en frisk salat til. Den smager endda skønt kold dagen efter også.
Er du vild med denne, så skal du også prøve min laksetærte med filodej eller min klassiske spinattærte med hytteost og pinjekerner.



Græsk spinattærte med feta
Spanakopita er traditionelt græsk, en græsk spinattærte, men hvis du ser bort fra filodejen, så er den som en god, klassisk spinattærte med feta og masser af smag. Så er du vild med det, kan du sagtens kaste dig ud i denne. Den tager ikke mere end 20 minutter at forberede, og så skal den bare hygge sig i ovnen. Filodej kan købes i de fleste større supermarkeder og er en helt papirstynd dej, som du i dette tilfælde ligger i lag penslet med lidt olivenolie og pakker fyldet ind i det. Det er bestemt ikke sidste gang, at den kommer på bordet herhjemme.
Spanakopita kan endda sagtens laves med andet fyld. Har du et favorit tærtefyld, så kan du sagtens eksperimentere med det. Så længe det ikke er for vådt men kun lige bindes sammen af æggene. Gad vide, om det ikke også kan laves i søde versioner – det må prøves næste gang!
Laver du en af mine opskrifter, må du endelig tagge mig på Instagram med @annabartels eller #annamad. Jeg vil elske at følge med!


Spanakopita
Ingredienser
- 3 æg
- 600 g spinat (frossen og optøet)
- 1 løg
- 1 fed hvidløg
- 1 håndfuld frisk timian
- ½ øko citron (skallen)
- 1 drys muskatnød Reklame for Med24 (fintrevet)
- 100 g parmesan (eller andet fast ost)
- 200 g feta
- salt og peber
- 7 ark filodej
- olivenolie
- sesamfrø Reklame for Med24
Fremgangsmåde
- Pres al overskydende væde ud af den optøede spinat. Dette gøres nemmest i en si.
- Skræl løg og hvidløg og hak begge dele fint. Hak også timian fint.
- Pisk æg i en skål og tilsæt spinat, løg, hvidløg, timian, fintrevet citronskal og muskatnød, fintrevet parmesan og et drys salt og peber. Rør det sammen.
- Smuldr feta og rør det forsigtigt i.
- Kom bagepapir på en bageplade og læg et ark filodej på.
- Pensl med lidt olie og læg endnu et ark filodej over – dog lidt forskudt.
- Fortsæt med alle arkene og læg dem en smule forskud hver gang, så du til sidst får en fin symmetrisk stjerne-agtig bund af filodejsark. Pensl fortsat med en smule olie mellem hvert lag.
- Fordel spinatfyldet i midten, så der stadig er god plads ud til kanterne.
- Fold kanterne ind over midten, så det indkapsler dejen og pres det lidt sammen. Drys med sesamfrø.
- Bag tærten ved 175 grader varmluft i cirka 30 minutter. Skru evt. lidt ned undervejs, hvis den bliver for mørk – det gjorde jeg cirka halvvejs.
- Lad tærten afkøle og sætte sig lidt i 15 minutters tid og spis så.









Pensler man med olie mellem hvert ark filosof?
Hej Margit
Ja det gør man. Bare en smule olie.
Kh Anna
Kan rester fryses ?
Hej Anne-Grete
Ja det tror jeg sagtens. Det er ikke sikkert, at den bliver lige så sprød efter en tur i fryseren.
Den er dog både god kold, men du kan også prøve at lune den ved lave grader.
Kh Anna
Hej Anna,
Hvilken fetaost bruger du? Er det den mere danske “puck-ost”, eller skal man på jagt efter ægte græsk feta?
Dbh,
Lone
Hej Lone
Det er helt op til dig, hvilken feta du bedst kan lide. Du kan sagtens bruge en puck-lignende feta, men du kan også købe en mere græsk, fast feta lavet på fx fåremælk. Det kommer helt an på, hvilken smag og konsistens du bedst kan lide. Begge dele vil sikkert være lækkert.
Kh Anna
Man skal ikke bruge en form eller på nogen måde pakke tærten ind når den skal bages?
Hej Louise
Nej du skal ikke bruge en form. Man bruger ligesom filodejen som en pakke. Pakker fyldet indeni og samler så siderne ind over fyldet og ind mod midten, så du lukker fyldet inde.
Håber det giver mening 🙂
Kh Anna
Det smager vildt godt
Skønt at høre Inger! Jeg elsker også denne ret 😀
Kh Anna
Jeg har lavet denne og den blev så god og smager vildt godt. Nu vil jeg gerne lave den til gæster (vegetar i blandt), men vil ikke stå i køkkenet i sidste øjeblik. Hvor længe inden kan man “pakke” filodejen, inden fyldet gør den sjappet ?
Hej Susanne
Skønt at høre! Jeg elsker virkelig også denne opskrift.
Hmm det er et godt spørgsmål. Kunne det være en ide at forberede fyldet på forhånd? Og så samle den og bage den, før gæsterne kommer? Jeg ville være bange for, at fyldet gør dejen for våd, hvis du venter for længe. Jeg tror dog sagtens, at du kan bage den lidt før dine gæster kommer og evt. lune den ved lave grader igen.
Kh Anna
Hej Anna
Jeg sidder på Kreta og vil gerne prøve din lækre tærte, kan man ikke bruge frisk spinat
hilsen Vera
Hej Vera
Det kan du tro – det kan du sagtens! Frossen er bare en del billigere, og man skal bruge en del, så derfor har jeg selv brugt frossen. Men måske det er billigere på Kreta.
Jeg tror, at du skal bruge lidt mere frisk spinat vægtmæssigt ift. frossen. Så vil du bruge 600 g frossen, som opskriften skriver, så ville jeg måske bruge omkring 800 g frisk spinat.
Kh Anna
Tak prøver med frisk det koster ikke så meget hernede.
Meget lækkert. Jeg fik masser af idéer til forskellige variationer.
Så dejligt at høre, Tine! Og jeg er helt enig. Og pønser også på flere varianter – fx en med squash og feta.
Kh Anna
Lækkert. Jeg tænker, at jeg vil prøve med kylling og varme krydderier. Lidt arabisk. Har du nogle idéer til, hvad der ellers skal i?
Uhm, det lyder også godt. Jeg fik engang en marrokansk tærte med kylling, kanel og andre varme krydderier og mandelsplitter. Det var godt. Måske med spinat også for saftighed?
Kh Anna
Lige min tanke 😊 Eller måske ærter? Det fylder bare ikke nok 🤔
Mine børn er ikke glade for feta. Kan man bruge “drænet” hytteost eller anden type ost?
Spinattærte er nemlig alles livret og jeg kunne godt tænke mig at prøve en ny version.
Hej Josefine
Jo, det tænker jeg godt, at du kan forsøge dig med. Evt en tyk hytteost der ikke er for flydende eller måske ricotta? Det kunne sikkert også smage godt.
Kh Anna
Super god opskrift. Har prøvet et par stykker for at ramme originalen som vi spiser hver sommer hos familie i Grækenland. Og din opskrift er den der kommer tættest på! I Grækenland er den lidt mere fritureagtig og noget du køber som fastfood. Familien er meget imponerede over, at jeg bager den selv – haha!
Hej Naja
Det tænker jeg nu egentlig er et af de bedste komplimenter, man kan få. Jeg har også fået dem i Grækenland/Kroation, og det smager jo bare godt. Det er lidt som om, at deres er lidt mere fedtet ind og måske lidt mindre fyld? Man kunne jo evt. prøve ikke at spare på olien mellem lagene men køre ekstra på, hvis man vil have den helt autentiske oplevelse.
Kh Anna