
Okay Ben & Jerry’s go home. Jeg har lavet hjemmelavet cookie dough is (som har stået på min liste i hundrede år) og uden at lyde alt for selvsikker, så kan de altså godt smutte hjem igen. For det her er altså bedre end originalen. Det ved jeg godt er at love meget, men jeg vil alligevel lige opfordre dig til selv at teste og komme med din mening. Og så er hjemmelavet is faktisk ikke så svært at lave (især med ismaskine), og jeg bilder mig altså også selv ind, at det smager en del bedre, når jeg ved, hvad der er i. Nogle af mine favoritter er vaniljeis med lemon curd og crumble eller min salt karamel is.
Cookie dough is
Min version af hjemmelavet cookie dough is er, som du kender den. Cremet og vaniljeprikket is med kugler af rå småkagedej (cookie dough) og store stykker mørk chokolade. Jeg har tilføjet et lille twist af stødt kardemomme, da jeg faktisk ingen vanilje havde, og det kan altså også anbefales. Bare sådan en lille prik over i’et og twist fra den klassiske version.
Cookie dough isen er sød (selvom jeg har skruet en smule ned for sukkermængden i isen), har masser af knas og kan holde sig længe i fryseren. Hvis den altså ikke bliver spist hurtigt som herhjemme. Der er nok cookie dough i overskud – men så kan man jo snacke lidt undervejs eller fryse dem ned i større kugler og bage dem som cookies, når lækkersulten melder sig.


Hjemmelavet is med cookie dough uden ismaskine
Hvis du ikke har en ismaskine, kan du erstatte lidt af mælken med piskefløde og komme ismassen (inden den burde køres på maskine) i fryseren. Rør i den hver halve time, indtil du har en softice-konsistens. Rør herefter cookie dough kugler i og lad den sætte sig helt. Det forhindrer det værste krystalliseringen.


Hjemmelavet cookie dough is
Ingredienser
Cookie dough
- 70 g smør (blødt)
- 50 g sukker
- 50 g brun farin
- 1 æg (evt. pasteuriseret)
- 120 g hvedemel Reklame for Med24
- 1 tsk salt (en lille én)
- 100 g mørk chokolade Reklame for Med24
Vaniljeis
- 4 pasteuriserede æggeblommer (svarer til to bægre)
- 1 dl sukker
- 2,5 dl piskefløde
- 2,5 dl sødmælk
- ¼ tsk ren vaniljepulver (eller et nip stødt kardemomme)
Køkkenudstyr
- Ismaskine
- Elpisker
Fremgangsmåde
Cookie dough
- Pisk blødt smør, sukker, salt og brun farin sammen til en ensartet, luftig masse – det tager et par minutter.
- Pisk ægget i og pisk derefter melet i, til det akkurat er en samlet dej.
- Hak chokoladen groft og vend det i.
- Sæt din småkagedej på køl i minimum 1 time.
Vaniljeis
- Kogmælk og fløde op til kogepunktet i en gryde. Tag gryden af varmen.
- Pisk vanilje, sukker og æg sammen.
- Hæld langsomt den varme mælk og fløde i æggesnapsen, mens du pisker.
- Kom det hele tilbage i gryden og varm det langsomt op, mens du rører. Den må endelig ikke koge men skal bare tykne en smule – det gør den omkring 85 grader.
- Lad cremen køle helt af. Dette kan sagtens gøres dagen før.
- Kør ismassen på en ismaskine (se tip til uden ismaskine ovenover*), til du har en tyk softice-konsistens.
- Kom isen i en beholder.
- Form og rul cookie dough til små kugler og vend dem i isen. OBS: Du skal formentligt kun bruge omkring 2/3 af dejen – medmindre du er kæmpe cookie dough fan.
- Kom isen i fryseren et par timer og meget gerne natten over, så den sætter sig helt.









Uhh lækkert ! Jeg ef blevet så hooked på is efter at jeg købte min ismaskine i sommers, men har stadig ikke fået lavet cookie dough. Det skal der ændres på med det samme!
– https://www.bloglovin.com/blogs/maja-harder-18257183
Det lyder da som den bedste ide Maja!
Du må bare komme i gang 😉
Den is, ser bare SÅ lækker ud!
Tak søde dig ♡
Mmh, det lyder overdrevet lækkert! Jeg har aldrig bevæget mig ud i is. Det tætteste jeg har været er vidst nicecream, og det tæller vel ikke helt, haha. Men øj, hvor gør du det fristede at forsøge sig med is. Ser så lækkert ud!
Tak søde Pernille!
Det må du altså lige kaste dig ud i – det vil du ikke fortryde 😉
Mums, det ser virkelig lækkert ud. Den opskrift må jeg prøve.
Dejligt at høre Anette! Du vil ikke fortryde det 😉
Hvad gør jeg hvis jeg ikke har en ismaskine? Hvorlænge skal den være i fryseren før jeg deler dejen rundt i selve isen?
Hej Mathilde.
Så vil jeg anbefale dig at gøre som i opskriften her: https://bartelsgammel.bloggerspace.dk/2018/12/14/is-a-la-mande-juleis-med-marcipan-mandler-og-kirsebaersauce/
Og bare bruge cookie dough som fyld i stedet for jule-fyldet her 🙂
Giver det mening?
Kh Anna
Jeg spørger måske dumt . Men skal den kagedej ikke bages til kager først , før den kommes i isen ?
Hej Susanne
Nej det skal den ikke. Det er nemlig en is med cookie dej, ligesom man kender den traditionelt fra fx Ben & Jerry.
Du kan evt. bruge pasteuriserede æg, hvis du er bange for det. Men den skal serveres ubagt – det er hele ideen med det 🙂
Mvh Anna
Jeg har ikke en is maskine men jeg har opdaget hvor fantastisk nemt det er at lave is med kondenseret mælk og flødeskum kan jeg ikke bare lave sådan en portion med lidt vanilje i og tilsætte cookie dough når det er blevet halv frossen? Giver det mening?
Hej Lars
Det giver rigtig fin mening, og det vil du sagtens kunne.
God fornøjelse med det 🙂
Har lavet denne is flere gange. Altid med succes. Super lækker.
Skønt at høre Martin! Tak fordi du skriver 🙂
Kh Anna
hvor mange personer er opskriften til
Hej Ib.
Opskriften giver cirka 1 liter. Så det kommer selvfølgelig an på, hvad du skal bruge den til/hvor issultne folk er.
Men mon ikke der er til 6 personer 🙂
Kh Anna
1/4 ren vaniljepulver – er det teske?😊
Hej Susse
Godt du spørger – den er vist ikke kommet med. Ja, det er 1/4 tsk. Ren vaniljepulver er ret drøjt i brug, og man skal derfor ikke bruge meget.
Kh Anna