Mad på SU: Sådan spiser du sundt og billigt på budget

13. juli 2019
Mad på SU: Sådan spiser du sundt og billigt på budget

Ærte-falafler med grønt, pita og tahindressing (tryk på billede for opskrift)

Det behøver ikke være havregrød, pasta med ketchup og rugbrødsmadder, når du flytter fra den trygge rede derhjemme og skal leve af mad på SU. Inden jeg flyttede hjemmefra for snart 3 år siden, var jeg ret usikker på, hvor meget det mon kostede at bo for mig selv. Især når det kom til et madbudget på SU. Kunne jeg klare det for 1000 kroner? Det var mit umiddelbare startpunkt. Jeg fandt senere ud af, at jeg sagtens kan gøre det både billigere og dyrere. Det hele handler om prioriteter og at være god til at sparre, hvor du kan. Jeg har længe tænkt på at skrive dette indlæg, og nu er det klar. Jeg håber, at der sidder nogen af jer derude, der kan bruge mine tips til at leve af og spise mad på SU.

Hvordan spiser jeg på SU? Jeg kan forestille mig, at der er mange forestillinger om, hvordan en madblogger spiser. Hvis du kun kigger på min blog, så spiser jeg ret godt. Altid farverigt, pænt, i dagslys og sådan. Men som jeg også forsøger at vise på Instagram (her især stories), så spiser jeg altså også helt normalt, brunt, simpelt og billigt størstedelen af tiden.

For mig handler det om at finde en balance. Jeg kan sagtens overordnet lave mad med billige råvarer, men jeg sørger også for, at det ikke skal blive kedeligt. Det betyder, at hvis jeg eksempelvis laver en simpel pastaret, salat eller lignende, så er der næsten altid en eller anden lidt dyrere og mere luksus ingrediens, som jeg bare bruger en smule af. Efter jeg flyttede hjemmefra, er jeg især gået ned i mit kødforbrug. Det har helt sikkert sparret mig en del penge, men i dag gør jeg det faktisk mest af lyst.

Mine go-to der altid kan peppe en simpel ret op: feta, svampe, nødder, tahindressing, hummus, mozzarella, chorizo, pesto, peanutbutter, avocado, bagt græskar eller søde kartofler.

Bagte rodfrugter og løg med tahindressing og sprøde kikærter

 

Tærte med græskar, spinat og masser af feta

Mad på SU – Gode tips til at sparre på budgettet

  • Lav et budget for dig selv og sæt en grænse for dit madbudget. Saml dine boner i løbet af måneden, når du handler og regn så sammen til sidst, hvor meget du har brugt.
  • Øv dig i at blive god til stop spild af mad og brug af rester. Det kan være slatne grøntsager i køleskabet, et par skiver bacon, lidt ost og lignende – i alt fra pasta til nudler, karryretter og salater. Man kan virkelig lave nogle sjove, tilfældige og gode ting med rester. Og man får sat kreativiteten på prøve.
  • Et af mine bedste tip, der hjalp mig meget i starten, var at lave madplaner. På denne måde kan du have overblik over ugens måltider, planlægge så du ikke spilder mad og undgå at købe unødvendige ting. Kig fx på denne budgetvenlige madplan.
  • Prioriter – hvad vil du gerne bruge penge på? Kød af god kvalitet? Frisk fisk? Økologi? Og så sænk standarden for nogle af dine andre madindkøb. Eller måske fornøjelser/tøj eller lignende.
  • Kig i tilbudsaviser for at se, hvad der er på tilbud i ugen. Jeg bruger appen eTilbudsavis og kigger Nettos og Menys igennem hver uge – det er de to, der ligger tættest på mig. Herudfra planlægger jeg, hvad jeg skal have at spise.
  • Spis efter sæson. Er det vinter, kan du spise en masse rodfrugter, græskar, svampe, kål mm. Om sommeren kan det være bær, nye kartofler, gulerødder, spidskål og så videre. På denne måde får du altid de mest friske og billigste råvarer.
  • Du kan nå langt med bare en smule kød eller fisk. Fx i en one pot pasta eller en mexicansk lasagne kan bare 50-100 g chorizo/bacon give god smag. Eller bare 200-250 g (varmrøget) laks – det kan peppe både lasagne, tærter og bygotto op.
  • Skru op for grøntsagerne. Stadig kød men ekstra grønt. Fx i kødsauce, tærter, lasagne, frikadeller og meget mere. Grøntsager fylder en del, og de er billige. Og hvis du fx river eller snitter dem fint som i fx kyllingefrikadeller eller i lasagne, så opdager du dem (nærmest) ikke.
  • Kødfrie dage. Det er og bliver bare billigere. Især hvis du ikke vil gå på kompromis med kødets kvalitet. Find nogle gode erstatninger som bønner, kikærter, bagte rodfrugter, ost og lignende til at erstatte kødet i retter, der ellers traditionelt ville være kød i. Det kunne fx være en vegetarisk curry med halloumi eller en vegetar bolognese med linser.
  • Nogle gange er større portioner, som fx pakker af kød, billigere end de små. Lav derfor større portioner og frys det ned. Det er også godt til at redde travle dage. Du kan også købe store pakker kød på tilbud og fryse ned i mindre portioner. På den måde kan du tage 200-400 g kød op af fryseren, når du har brug for det. Det kan nemlig holde sig på frys i 3 måneders tid.
  • Frosne grøntsager – bevarer stadig vitaminerne, de er forholdsvis billige og du kan få mange forskellige på en gang.

Læs også: Budgetvenlig og billig madplan

Dahl-rester med avocado og saltristede mandler

Eksempler på gode retter til mad på SU: 

  • Tærter – kan fyldes med alt fra køleskabet, og der er til 4 x mad. Det er smart! Og kan fryses. Find en masse inspiration her.
  • One pot pasta eller bagt pasta – igen med rester fra køleskabet.
  • Ligesom ovenstående er wok med nudler og grøntsager godt – kan sagtens være frosne grøntsager.
  • Lasagne – fyld med masser af revne grøntsager og 500 g kød vil række langt. Prøv fx denne opskrift på traditionel lasagne med masser af grønt.
  • Frikadeller – med revne grøntsager i. Gå efter kødet på tilbud og lav en god portion til fryseren. Fx kyllingefrikadeller med rødbede.
  • Risotto/bygotto – risottoris eller perlebyg er ikke specielt dyre, og det mætter og kan fyldes med nærmest alt fra køleskabet. Find inspiration her.
  • Alt med æg – Fx omelet med karamelliserede løg eller måske huevos rancheros – bagte æg i tomatsauce og bønner.
  • Vafler. Hvis du har et vaffeljern, kan du lave dem med revne grøntsager i. Og toppe med alt fra køleskabet. Jeg er vild med spinatvafler med hytteost og avo eller toppe med hummus og bagte grøntsager.
  • Mættende salater hvor der er nok til flere gange madpakke. Læs dette indlæg og få tips til, hvad en sund, mættende og nem salat kan bestå af.
  • Karryretter – dem kan du fylde med nærmest alt fra køleskab og fryser. Har du en dåse kikærter, (frosne) grøntsager, en dåse kokosmælk, bouillonterninger og nogle krydderier. Så kan du nærmest altid lave en mættende curry. Find inspiration her. Du kan også lave en god portion dahl som på ovenstående billede.

Jeg håber, at du kunne bruge mine tips og opskrifter til mad på SU. Hvis du ligger inde med nogle gode tips selv, så del dem endelig i en kommentar nedenunder ♡

Feldsalat med varmrøget laks, avocado, saltede mandler, feta og honning-sennepsdressing

    Svar

    Instagram