
Har du nogensinde smagt “Den du ved nok” -kagen? Den kaldes vist også chokolade drømmekage eller gufkage, men jeg kan nu bedst lide navnet “Den du ved nok” – og den passer perfekt til en lidt grå og blæsende søndag. En perfekt klassens time kage, bradepandekage og nem at lave.
Opskrift på Den du ved nok-kage
Engang imellem er det skønt med en rigtig skærekage, og det er lige, hvad dette er. En dejlig søndagskage, som bare passer perfekt til hygge og en kop the. Det er ikke fordi, at det er fancy kage på nogen måde. Det er en luftig chokoladekage med en skøn skøn skøn glasur med kokos og en mild smag af kaffe. Det er klart denne topping, der er det bedste ved kagen. I hvert fald hvis du spørger mig. Er du vild med denne kage, så skal du også prøve min banankage med kaffe og mascarponecreme.


Laver du en af mine opskrifter, må du endelig tagge mig på Instagram med @annabartels eller #annamad. Jeg vil elske at følge med!

“Den du ved nok” kage
Ingredienser
Den du ved nok-kage
- 140 g smør
- 225 g sukker
- 2 æg
- 220 g hvedemel Reklame for Med24
- 2 tsk bagepulver Reklame for Med24
- 2 spsk kakao Reklame for Med24
- 1¾ dl kærnemælk
Fremgangsmåde
- Smelt smørret til kagen, lad det køle lidt af og bland med kærnemælken.
- Bland derefter hvedemel, bagepulver og kakao i en skål.
- I en anden skål skal du piske æg og sukker luftigt.
- Si melblandingen ned til æggemassen og vend forsigtigt med en dejskraber. Rør derefter smør-mælken i.
- Beklæd en springform eller en lille firkantet form på ca 22 x 22 cm med bagepapir og hæld dejen ned i.
- Bag kagen i ca 25 minutter ved 185 grader – tjek med en en lille pind/gaffel at kagen er bagt hele vejen igennem.
- Lad kagen afkøle lidt, imens du laver glasuren: smelt alle ingredienserne til glasuren i en gryde ved svag varme og rør godt.
- Hæld glasuren over den let afkølede kage. Den kan både spises med det samme eller efter en nat på køl.









Det ser lækkert ud!
Måske man skulle bage sådan en i dag! 😀
Tak Jacob! Det kan klart anbefales 😉
– Anna
Det er lige før at jeg kan dufte den!
Det duftede også i hele huset 😛
– Anna
Ej, den er SÅÅÅÅ god!! 😀
Lige præcis Sara, det er den! 😀
– Anna
Yum, ren klassiker!
– Anne
Jeg elsker også kage! Fx Chocolate Chip Cookies. Find opskriften på min blog:
http://majahoejgaard.blogspot.dk/
Ej hvor sjovt, vi bager også ofte “den du ved nok” ofte hjemme hos mig, og vi kalder den det også! Har opskriften fra et gammelt husholdningsmagasin min mor engang holdte! 🙂
Hej Henriette, det er vist også en opskrift, som de fleste familier har prøvet eller har hørt om. Den går man ikke galt i byen med 😉
– Anna
Lækkert!
Hvis du vil have inspiration til andre lækre kager, så check min blog ud:
http://majahoejgaard.blogspot.dk/
Kan man bruge skyr eller andet i stedetfor kærnemælk ? Eller en form for soya eller rismælk? 🙂
Hej Stine.
Jeg tror, at jeg ville bruge et produkt som fx A38 i stedet. Skyr kan du måske også bruge eller creme fraiche, men jeg tror, at soya/rismælk er for tyndt og ikke giver en svampet konsistens, som de andre ting gør 🙂
Håber det hjælper!
Kære Anna,
Jeg går ud fra at de 185 grader kagen skal bages i er i alm. ovn?
God weekend
Hej Harry. Ja det er det 🙂
God weekend og kagebagning til dig!