
Sorte bønner? I en brownie? Ja, du læste helt rigtigt! Svampet, glutenfri brownie med sorte bønner. Hvis du for et år eller to siden havde sagt til mig, at jeg ville komme til at lave en brownie med sorte bønner og rent faktisk synes, at den smagte helt vildt godt, så havde jeg nok ikke troet på dig. Men det er også det, der er sjovt en gang imellem ved madlavning. At kaste sig ud i noget helt nyt, noget der måske lyder (lidt for) anderledes, og når resultatet så bliver så vellykket, så er det bare endnu bedre.
Opskrift på brownie med sorte bønner
Udover bønner har jeg også brugt kokosolie, en smule kaffe + grofthakkede mandler og mørk chokolade, og så er den både uden mel og smør. Den smager virkelig godt, så det er bestemt ikke sidste gang, at jeg kommer bønner i min kage. Selv min (en smule skeptiske) familie var med på vognen og kunne ikke gætte, at der var bønner i. Tip: bag gerne kagen dagen før og lad den stå i køleskabet – det bliver den kun bedre af!

Kage med bønner
Jeg er ret vild med ideen om at bruge bønner i både madlavning og bagværk. Og hvis du ikke er skræmt væk endnu, så vil jeg helt sikkert anbefale dig også at kaste dig ud i det. I denne brownie kan bønnerne slet ikke smages. De giver til gengæld en god fugtighed og gør brownien mere fudgy og svampet – som en brownie helt sikkert skal være, hvis du spørger mig. Er du vild med kage med bønner, så skal du prøve min peanutbutter kage med kikærter.


Glutenfri brownie med sorte bønner
Ingredienser
- 120 g mandler Reklame for Med24
- 1 dåse sorte bønner Reklame for Med24 (drænet)
- ½ dl kokosolie Reklame for Med24 (smeltet )
- 1 nip salt
- ⅓ tsk vaniljepulver Reklame for Med24
- 3 æg
- ½ dl kaffe (stærk, afkølet)
- 150 g sukker (jeg brugte halv brun farin, halv kokossukker)
- 60 g god kakao Reklame for Med24
- 1 tsk bagepulver Reklame for Med24
- 100 g mørk chokolade Reklame for Med24
Køkkenudstyr
- Kageform
- Minihakker
Fremgangsmåde
- Rist 50 g mandler i ovnen i 5-8 minutter ved 180 grader.
- Blend de resterende 70 g mandler til fint mandelmel (jeg brugte en minihakker) og kom det i en skål.
- Blend derefter bønner med kokosolie, vaniljepulver og salt til en fin pure.
- Kom pureen op i en skål og pisk det med æg og kaffe.
- Si kakao og bagepulver i og tilsæt også sukker og mandelmel og pisk det godt sammen.
- Hak de ristede mandler og chokoladen groft og vend det i dejen, fx med dejskraber.
- Hæld brownie-dejen i en form (ca 22 x 22 cm), beklædt med bagepapir.
- Bag kagen i cirka 25 minutter ved 175 grader varmluft.
- Lad kagen køle af på køkkenbordet og stil den derefter på køl for at blive helt kold (tro mig, den er bedst kold). Den bliver kun endnu bedre af at stå på køl til næste dag.
Laver du en af mine opskrifter, må du endelig tagge mig på Instagram med @annabartels eller #annamad. Jeg vil elske at følge med!









Hvis man bruger tørrede bønner, hvor mange skal skal jeg så bruge?
Godt spørgsmål! Jeg har lige måtte søge mig lidt frem til det… 😉
Der skulle gerne gå cirka 100 gram tørrede bønner pr dåse (altså 240 gram drænede bønner).
Skriv meget gerne hvordan det gik.
Resultatet blev ganske fint 🙂 Bare sørg for at udblød bønnerne og derefter kog dem helt møre. Dem jeg havde var et par år gamle og skulle derfor udblødes lidt længere.
Tak for tip! Det er der helt sikkert nogle, der kan bruge.
Dejligt at den smagte godt 🙂
Hvor køber I sorte bønner?…
Hej Bettina.
Jeg køber dem i større supermarkeder (fx Føtex) og bruger altid dem på dåse – i hvert fald til en kage som denne 🙂
Lækkert! Som altid, den skal prøves… tænker at udskifte sukker med sukrin gold, hvordan mon det ville virke ? Kh Melanie
Hej Melanie.
Tak for sød besked! Jeg har faktisk aldrig kastet mig ud i sukrin, så det kan jeg desværre ikke svare dig på.
Men mon ikke det virker? Jeg ved ikke rigtig, hvor meget du så skal bruge. Det ved du nok bedre end jeg, hvis du har brugt det før.
Skriv endelig hvad du finder ud af!
Kram Anna
Halløj!
Dræner du så bønnerne inden brug?
Hej Mathilde.
Ja det kan du tro! 🙂
Hvis jeg bruger smør, skal jeg så undlade et nip smør?
Hej Lise.
Mener du, hvis du bruger smør i stedet for kokosolie, om du så kan undlade et nip salt?
Jeg ville altid tilføje en smule salt til mine kager/desserter, uanset om der også er saltet smør i. Det fremhæver altid smagen – særligt som her i en mørkere kage med chokolade.
Kh Anna
Jeg er ved at bage den for anden gang. Denne gang vil jeg prøve at smelte chokoladen og putte den ovenpå. Men den første kage jeg har prøvet med utraditionelle ingredienser ( bønnerne) som jeg syntes er lækker.
Dejligt Lone. Det lyder også skønt med chokolade ovenpå.
Kh Anna
Hej. Kan man bruge rapsolie i stedet for kokosolie og på den måde gøre den mere kolesterolfri?
Hej Anne
Ja, mon ikke man kan det. Jeg har brugt kokosolie, fordi det også giver en mild kokossmag, der passer godt til, men det er jo heldigvis ikke så meget, så det tænker jeg sagtens, at man kan erstatte.
Kh Anna