Annonce

Guide til Hamborg – mad, oplevelser og julemarked

Guide til Hamborg - mad, oplevelser og julemarked

Guide til Hamborg. I midten af december tog jeg en forlænget weekend til Hamborg med min far, og det var simpelthen så skønt. Jeg havde hørt meget om, hvor hyggeligt Hamborg skulle være omkring jul med alle dens julemarkeder. Derfor luftede jeg ideen med min familie, og min far var ikke langsom om at sige: jeg er klar. Lad os gøre det! Hele turen er dokumenteret med noget så vildt og professionelt som en iPhone, så kvaliteten er ikke som et almindeligt spejlrefleks. Men jeg vil alligevel gerne tage jer med på en lille guidet tur til Hamborg. Her kommer min guide til Hamborg.

Guide til Hamborg

Vi rejste med tog både fra København til Hamborg og retur, og det kan bestemt anbefales! Nemt, rimelig billigt og det tog kun små 5 timer. Vi overnattede på Scandic Hamburg Emporio, som var rigtig fint. Vi spiste på samme lille og hyggelige cafe hver morgen og tog på julemarkeder, gik byen tynd og spiste en masse lokale sager i løbet af dagen. Og så en eftermiddagslur inden vi gik ud for at få aftensmad. Og det var nogenlunde, hvad de 3 dage gik med. Og det var helt perfekt! Det var koldt, men vi havde godt med tøj på, og solen skinnede.

Jeg skal selvfølgelig lige huske at nævne, at vi var langt fra at have oplevet og spist på alle de gode steder i byen. Vores fokus var mest på at opleve Hamborg i julen. Og det var præcis, hvad vi gjorde + et par gode spisesteder og serværdigheder. Jeg har dog lavet en lille “hvis vi havde mere tid, ville vi have…” nederst. Jeg tror, at vi endte med at bruge små 3000 kroner pr mand for 3 overnatninger, transport, mad og diverse.

Læs også mine andre rejseguides.

Guide til Hamborg - mad, oplevelser og julemarked

Guide til Hamborg – hvad skal man se og opleve?

Gå en tur i området Hafencity og Speicherstadt – lidt a la kanalerne i Venedig (hvis du forestiller dig små både og solskin). Prøv især at se bagsiden af Deichstraße ned mod kanalen, der er byens ældste gade.

Gå på julemarked. Det her er et billede fra Rathausmarkt ved Rådhuset, men jeg kan også anbefale det hvide julemarked mellem Alsterhuset og søen + Gänsemarkt, der skulle være Hamborg ældste og mest hyggelige.

Guide til Hamborg - mad, oplevelser og julemarked

Gå en tur om Alstersøerne. Det skulle gerne tage 3 timer at gå hele vejen rundt, men du kan også bare gå, så langt det passer dig. Det er især super smukt i solskinsvejr.

Tag på julemarked om aftenen, når mørket har sænket sig. Alle de mange lys, der oplyser gaderne og den gode stemning fra alle boder og mennesker, der står og drikker glühwein og spiser tyske specialiteter.

Andre ting du skal opleve i Hamborg

• Du MÅ gå en tur i områderne omkring Schanzenviertel og Karolinenviertel – det er lidt anderledes områder, der mest af alt måske minder lidt om Nørrebro og er fyldt med sjove butikker og hyggelige cafeer.
  • En gåtur ned under jorden ved Alter Elb Tunnel – det er endda gratis
  • Gå derudaf uden at kigge på kort eller noget. Vi endte med at få set de fleste områder i byen, der er meget forskellige fra hinanden og ret interessante at opleve.
Guide til Hamborg - mad, oplevelser og julemarked

Guide til Hamborg – hvor og hvad skal man spise?

Morgenmad hos Hej Papa ikke langt fra vores hotel. Simpelt og lækkert. Vi fik et glas hjemmelavet appelsinyoghurt med frugt og mysli + en god kop kaffe til. Ps. croissanterne er også gode.

Du må og skal smage en bratwurst. Jeg havde ikke lige forestillet mig, at det var noget for mig. Men så var vi på julemarked, var sultne og valgte den mest populære bod. Vi regnede ud, at de nok langede 10 af ovenstående ud i minuttet. Det er jo faktisk bare en grillet pølse i et stykke hvidt brød, toppet med sennep og ketchup (hvis du er til det), og det smagte altså pænt lækkert.

Guide til Hamborg - mad, oplevelser og julemarked

Husk at drikke glühwein. Vigtigt punkt i denne guide til Hamborg. Det kan du ikke undgå i juletiden. Det vrimler med boder og mennesker, der snakker og drikker den tyske version hele dagen. Hvis du spørger mig, smager det en smule mindre sødt og er lidt stærkere end den danske gløgg.

Og husk at få mere end et glas. Her prøvede jeg faktisk en lumumba med amaretto (mandellikør). Det smagte seriøst af flydende, varm marcipan-kakao. To die for!

Sidst men ikke mindst skal du besøge Xeom. Stedet ligner ingenting udefra, men der er formentligt propfyldt med mennesker og en stemning, som var du i Vietnam indenfor. De lækreste vietnamesiske forårsruller, drinks og nuddelretter.

Andre steder og ting du skal spise

• Ottos burger – virkelig lækre, saftige burgere med eksempelvis sprøde søde kartoffel fritter og røget mayo. Serveret rustikt i en ret cool, hipster restaurant.
  • Brændte nødder og knas i tusind varianter. Valnødder, pistacienødder, cashewnødder, kokosflager, med vanilje, med chili, med bailey og meget mere.

Hvis vi havde haft mere tid, havde vi også…

• Spist morgenmad på Bräi – en lille grødbiks
  • Spist aftensmad (og bestilt bord) på Bullerei og Das Bank (som skulle være en oplevelse i sig selv)
  • Gået op af de 452 trin i Sankt Michaeliskiche med udsigt over byen
  • Taget på kanalrundfart ved Alstersøen for enden af Neuerwall
  • Gået de 3 timer om Altersøerne (hvis det altså havde været varmt også)
  • Gået i secondhand butikker – jeg har hørt, at der skulle være nogle gode ved Marktstrasse

Jeg håber, at I kan bruge min guide til Hamborg! Skriv endelig hvis I skulle have spørgsmål eller flere tips, som andre kan bruge.

Del med nogen du holder af