Karameller med honning og ingefær

Madplan: Vegetarisk – mættende, proteinrig og grøn mad

vegetarisk-madplanAllerførst tusind tak fordi I tog så godt imod den første madplan. Alle jeres søde kommentarer fortalte mig, at I er klar på flere madplaner, så det kommer til at være et tilbagevendende indlæg en gang imellem. Jeg vil forsøge at lave en cirka hver 2 søndag med forskellige temaer, så der er noget til enhver smag. Sidste gang var det nem hverdagsmad på under 30 minutter, og denne gang er det en vegetarisk en af slagsen med fokus på grønt, proteiner og mættende mad, så du (forhåbentligt) ikke savner kødet og måske kan overbevise resten af huset om, at vegetarisk mad slet ikke behøver være iceberg salat med agurk og tomat. Vegetarisk mad er så meget mere end det.

I denne uge er der derfor vegetarisk mad til 3-4 personer på menuen mandag til fredag. Du kan bruge den som inspiration eller lave alle retter og bruge indkøbslisten nedenunder. Du vil i retterne finde nogle af mine favoritter som søde kartofler og kikærter og derudover masser af æg, bønner, ost, grøntsager og krydderier. Fredag bliver restedag, men du kan sagtens bytte om på dagene, hvis andet passer dig bedre.
Hvad er din bedste vegetariske ret? Og har du nogle bud på temaer til kommende madplaner? 🙂

Læs også: Madplan: Nem hverdagsmad på 30 minutter 

  • Mandag:
    Ugens første dag står på indisk inspireret mad, en vegetarisk curry med søde kartofler, kikærter og krydderier – server evt grove ris eller naanbrød til og en klat creme fraiche på toppen.
  • Tirsdag:
    I dag tager vi en tur til Mexico med en vaskeægte comfort food opskrift på huevos rancheros med bønner, krydderier, tomat, æg og ost på toppen. Serveret med friske koriander og lime.
  • Onsdag:
    Lav en portion sprøde falafler vendt i sesamfrø (portionen er så stor, at der formentlig er rester til fredag) og server med en cremet marokkansk aubergine-kikærtesalat med tahindressing.
  • Torsdag:
    En grov og sprød tærte fyldt med hokkaido, søde løg og saltet feta (skift hokkaido ud med søde kartofler, så du kun behøver købe 1 ting ift resten af madplanen). Server med en spidskålssalat med æbler, sesam og peanutdressing – hvis du ikke har peanutbutter i huset, så brug tahin, som du alligevel skal købe.
  • Fredag:
    Spis i dag rester af falaflerne, lun dem ved lave grader i ovnen og lav endnu en portion af spidskålssalaten fra i går.

Indkøbsliste madplan

 photo Signature_zpsd4755eed.jpg
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Karameller med honning og ingefær