Glutenfrie spinatvafler

9. december 2014

glutenfrie spinatvaflerJeg er simpelthen så positivt overrasket over, hvor nemt det er at lave glutenfrie spinatvafler, så længe man har et vaffeljern. Jeg har før lavet glutenfrie bananvafler (se opskrift her), som er en morgenmadsversion. Disse spinatvafler fungerer bedst som frokost eller aftensmad, men kan sikkert også sagtens spises til morgenmad.

Jeg er i de næste 2 uger i fuld gang med at skrive SRP, som er et studieretningsprojekt alle 3.g’ere skal igennem. Derfor er det lækkert med en lille pause og lækker frokost. Spinatvaflerne tager ikke mere end 5 minutter at lave, og så er de sunde og sprængfyldt med vitaminer og mineraler. Jeg har toppet med røget laks, en persille-skyrcreme og avokado, som passer rigtig godt til spinatvaflen. Men du kan sådan set toppe vaflen med lige det, du har lyst til. Du kan også lave det som sandwich, som pizza, tage den med på madpakken og meget mere. Du kan også tilføje lidt mel, hvis vaflen skal mætte lidt mere.

Find endnu flere opskrifter med vafler lige her.

glutenfrie spinatvafler

Glutenfrie spinatvafler (1 person)

  • 100 g frossen spinat, optøet
  • 1 æg
  • 2 spsk finvalsede, glutenfrie havregryn (for ikke-glutenfri version, kan du bruge fuldkornsmel)
  • salt og peber
  • kokosolie (eller lignende) til at smøre vaffeljern med

Så nemt er det: Start med at presse væden ud af den optøede spinat. Kom det i en skål og pisk det sammen med æg, havregryn, salt og peber. Varm et vaffeljern, smør med en smule kokosolie (eller lignende) og bag spinat-æggemassen som en normal vaffel. Top evt. spinatvaflen med røget laks, lidt skyr rørt med frisk persille, citron, salt og peber og skiver af avokado.

  • Reply
    Anna Warrington
    9. december 2014 at 11:21

    De ser virkelig lækre ud! 😀

    • Reply
      Anna
      9. december 2014 at 12:13

      Tak Anna, det var de virkelig også. Skøn frokost! 😉
      – Anna

  • Reply
    Josefine {The Smoothie Lover}
    9. december 2014 at 22:50

    Ih, hvor ser det lækkert ud. Er også selv igang med SRP, så jeg kender alt for godt følelsen af en god pause med lækker mad. Held og lykke med opgaven!

    • Reply
      Anna
      10. december 2014 at 8:58

      Endnu en gang mange tak Josefine, det gør bare dagen lidt bedre med lidt god mad 🙂
      Og også held og lykke med opgaven til dig!
      – Anna

  • Reply
    Mathilde
    2. juni 2015 at 19:53

    Faldt lige over din side og sikke nogle lækre opskrifter! Tænkte på om man kan bruge frisk spinat i stedet og hvor meget tror du så man skal bruge? 🙂

    • Reply
      Anna
      2. juni 2015 at 20:46

      Hej Matilde – tak, hvor er du sød!
      Det er jeg sikker på, at du kan. Jeg ville bruge lidt mindre frisk spinat (måske 60-70 gram) og så bare hurtigt dampe det i en gryde med en smule vand, til det falder sammen og så trykke al væden ud af 🙂
      Du må meget gerne fortælle, hvordan det bliver.

Svar