Madplan: Eksotisk og krydret hverdagsmad

MadplanhverdagsmadEr I klar på en ny madplan? Det er ved at blive koldere udenfor, så jeg tænker, at temaet for denne omgang er på sin rette plads. Den er nemlig fyldt med krydret og eksotisk mad, som der faktisk allerede er en del opskrifter af på bloggen. Det er nemlig nogle af mine favoritter. Især fra det mellemøstlige og indiske køkken, selvom det mexicanske og asiatiske også står højt på listen. Men jeg føler, at vi har brug for noget at varme os på, og selvom det måske ikke er normalt at spise krydret mad en hel uge, så håber jeg, at I kan finde noget inspiration heri alligevel. Der er som altid mad til 3-4 personer mandag til lørdag med restedag søndag. Der er 2 x kylling, 1 x okse og 3 x vegetar. Indkøbslisten er tilpasset, så opskrifter, der skal ganges op, også passer. Jeg har også sneget et bud på en sød, mellemøstlig sundere sag med nedenunder – den indgår dog ikke i indkøbslisten, men er mere som inspiration til temaet. Du kan bruge madplanen som inspiration eller følge den fuldt ud sammen med den tilhørende indkøbsliste nedenunder. God fornøjelse! Har du nogle bud på temaer eller ønsker til fremtidige madplaner? Så skriv endelig en kommentar nedenunder 😀  Læs også: Tidligere madplaner – Vegetarisk / Mad på under 30 minutter / SU-venlig mad / Varmende vintermad / Imponerende hverdagsmad / Mættende salater / Hverdagsmad på 20 minutter / Sommermad / Nem hverdagsmad / Varmende efterårsmad
  • Mandag: Ugen starter ud med en lækker, vegetarisk og varmende skålfuld marokkansk gryderet fyldt med kartofler, tomat, aubergine og kikærter.
  • Tirsdag: I dag står den på krydrede kokoskødboller med mango-dip og karry-ovnristede blomkål og kikærter.
  • Onsdag: En af mine yndlingsretter fra det indiske køkken: dahl er på menuen. Toppet med skyr, friske koriander og ristede mandler som min yndlingsversion.
  • Torsdag: Vi bevæger os igen over mod det mellemøstlige køkken med kålwraps fyldt med baba ganoush, lynsyltet kål og krydrede kødboller.
  • Fredag: I dag er der indisk kylling på programmet og en mør én af slagsen i en cremet peanutbuttersauce med grønt, æbler og ris til. Her vil der sikkert være rester til søndag.
  • Lørdag: Lørdagen står på snask og fastfood-følelse på den helt sunde måde selvfølgelig. Ærtefalafler fyldt i grove pitabrød med bagt aubergine, grønt, tahindressing og feta. Der vil formentlig været rester til søndag.
  • Søndag: Brug ugens sidste dag til at spise rester og øv dig i en omgang tøm-køleskabet/fryser-mad. Det er altså aldrig helt dårligt - især ikke med rester som disse. 
  skaermbillede-2017-09-20-kl-23-00-51

Ugens sundere søde sag: Tahin karamel bidder med havsalt og mørk chokolade

img_1806